Lördag ⅝: Fernlund analyserar V75® Rättvik
**JACKPOT 44 MILJONER
- Ego Boys Minne
- Jim Fricks Minne**
V75-1 • Bronsdivisionen 2140 meter, voltstart
9 H.C.’s Crazy Horse var tvåa bakom Robthebank så sent som i lördags. Gjorde då ett suveränt lopp och såg fantastiskt fin ut innan start och var slagen med minsta möjliga marginal. Slår täta starter rätt så blir han svår att besegra. 6 Greensboro Zet ska tränaren köra själv. En lite speciell häst som kan öppna okej men inte mer än så. Får man en bra start och kommer till ledningen så är det hästen att besegra men han är inte att lita på. 10 Mellby Imperial kliver upp i klass och har inte startat på ett tag men tränar starkt, enligt Timo Nurmos och ska räknas, men inte superhet denna gång. 7 Corazon de B. blev för hetsig senast och man ska korrigera huvudlaget nu. Tar man sig iväg, helst till ledningen, kan hästen duga gott, men inte så enkelt för en kusk som inte känner hästen sedan innan.
Ranking: A: 9,6,10 B: 7,8
V75-2 • Klass II 2140 meter, voltstart
Ett bra lås finns i det här loppet. 6 Decathlon har gjort två lopp i år och sett jättefin ut. Han är ett syskon till Calgary Games och treårige talangen Fame And Glory och har ett perfekt utgångsläge. Han har gått i ledningen fyra gånger och vunnit samtliga och det är bra chans till spets och slut. Det ser ut som en bra uppgift, men 10 Never Mind’em gillar jag och intrycket som trea senast var vasst. Han avslutade då 1.10,5 de sista 600 metrarna med bra tryck i steget och mötte då två riktigt bra konkurrenter. Han ska få ett rejält lopp inför Derbyt och kan nog köras offensivt. Jag tror att en kanoninsats är på gång och jag vågar inte släppa honom. 7 Jalapeno K. ska tävla utan skor och eventuellt med rycktussar för första gången. Tas med vid ytterligare gardering. 4 Loaded Olle galopperade senast och även om det blir svårt att nå favoritpositionen ledningen är hästen aktuell i toppstriden.
Ranking: A: 6,10 B: 7,4
V75-3 • Ego Boys Minne • Gulddivisionen 1640 meter, autostart
3 Global Badman avslutade 1.10,8 sista varvet senast och gick en rejäl långsida. Då vann Admiral As före Milliondollarrhyme och “Badman” vann det här loppet i Rättvik i fjol. Jag har bra känsla för honom och väljer att ranka honom etta. 4 Click Bait var godkänd senast och ska nu tävla utan skor runt om och start vecka-vecka är intressant. Dessutom hoppar Magnus A Djuse upp i vagnen och hästen har 13/25 från ledningen. Han vore missgynnad av tung bana, men blir det bra förutsättningar kan han leda hela vägen. 1 Best Ofdream Trio är ojämn i sina prestationer men riktigt läcker de dagar han tävlar på topp. Kan öppna fort, men tveksamt om han håller ledningen från spår ett, men rygg ledaren och lucka kanske vore det bästa. 6 Mister Hercules får nog trava utvändigt om ledaren, men det kan han greja – ni minns väl att han vann i Gävle i maj månad med tredjespår i stort sett hela vägen? Han har fått tuffare träning efter senast och jag vågar inte släppa Daniel Redéns sexfaldige miljonär.
Ranking: A: 3,4 B: 1,6
V75-4 • Siljansloppet • Kallblodsdivisionen 1640 meter, voltstart
12 Ramstad Balder var favorit i det här loppet i fjol, men vek då ner sig från ledningen. Nu ska han attackera bakifrån och han är rysligt snabb om han är på humör. Han kan svepa förbi alla, men mycket handlar om vilken sida han vaknat på för ibland är han lite tveksam i slutstriderna. Ska vara favorit i det här loppet. 7 King Svarten var inte klockren i stilen senast, men ändå trea och är åtgärdad efter den starten. Kan öppna fort och kan springa snabbt i ledningen om han skulle nå täten. Kan hålla undan. 11 Brenne Rön såg rejäl ut från ledningen senast, men det är en tuffare uppgift den här gången. Ändå tidig för mig. 10 Grislefaksen G.L. var femma i det här loppet i fjol och har gjort ett lopp för Öystein Tjomsland och galopperade då. Lite fel distans då han är mer stark, men ska ändå räknas. 6 Ros Borken var riktigt bra senast och vann i Östersund för fyra starter sedan och slog då min tipsetta efter ett smörlopp. 13 Björlifanner gillar jag, men han har problem i starten och riskerar att tappa meter från början och då blir det tufft.
Ranking: A: 12,7 B: 11,10,6
V75-5 • Diamantstoet 2140 meter, autostart
6 Southwind Boko är omgångens klart bästa singelstreck. Man försöker hitta argument för att fälla stora favoriter, men det är svårt i det här fallet. Hon kommer med massor av raka segrar, har läge för ledningen och körs av en duktig kusk. Dessutom rapporterar tränaren Timo Nurmos att hon känns fin hemma på gården och allt talar för henne. Man kör tidigt till ledningen och sedan kan ingen rubba henne – spik! 1 Izola Silvåkra har varit duktig och körs av en skicklig kusk. Det finns fart i hästen och har favoriten en sämre dag kan hon vinna. 5 Mitzy Gold är startsnabb och jag tror hon spetsar och släpper till min spik. Kan vara en bra komb att spela, 6-5. 2 Samedi är tillfixad efter den senaste starten och rapporteras träna starkt. Hästen är rejäl de dagar hon får till stilen och felfri är hon långt framme, även om distansen gärna varit längre för hennes del då hon är bra på att hålla relativt hög fart länge.
Ranking: A: 6 B: 1,5,2
V75-6 | DD-1 • Klass I 1640 meter, autostart
3 Need’em var duktig i ett märkligt lopp senast. Han är startsnabb de gånger man laddat med honom och från ledningen har fyraåringen aldrig förlorat på tre försök. Det finns flera startsnabba, men vinner Örjan Kihlström kampen om ledningen vinner han troligen också loppet. Går det för fort kan 9 Kendall Jackson komma in i matchen. Bakspår på kort distans är svårt, men hästen såg suverän ut senast och forsade fram mellan hästar på upploppet. Han är i ett väldigt bra slag för dagen och ska inte nonchaleras. Jag låser på dessa två. Vill man ha ytterligare hästar ska 4 Bettle Hanover räknas. Han har enbart varit utanför topp tre en gång på 18 starter och är startsnabb. 2 Yohan Hills fick ett drömlopp senast och var duktig som avgjorde, men jag tror inte det är samma klass i den hästen som i tipsettan. Det krävs nog rätt resa igen om det ska gå vägen, men formen är helt på topp.
Ranking: A: 3,9 B: 4,2
V75-7 | DD-2 • Jim Fricks Minne • Silverdivisionen 2640 meter, autostart
3 Castor The Star har en fin uppgift och kan vara ytterligare ett singelstreck. Han förlorade som storfavorit senast, men gjorde det ändå bra. Den som vann, Filippa B.J. är en riktigt bra häst, så det var inte dåligt även om han kanske inte var lika vass som i starterna innan. Nu har man laddat om batterierna, Jörgen Westholm skryter om honom i träningen och han tar som vanligt hand om ledningen och leder länge, kanske hela vägen. Han har gjort bra lopp över lång distans, men värt att nämna är att han bara vunnit ⅙ över distansen och det är nog inget plus och mot starka hästar kan upploppet bli långt. 2 L.A.Boko var tapper senast och starta vecka-vecka är intressant. Han var finalist i Derbyt i fjol, precis som Castor The Star, och är given att ranka tvåa. 6 Amalencius B.B. kanske behöver lopp i kroppen, men han har presterat bra efter uppehåll förut och är en väldigt bra häst de dagar han är på humör. 4 Versace Face tränar starkt, enligt Daniel Redén, och han tål jobb på egen hand och är en tuffing. 10 One Kind Of Art vill jag varna för. Hästen har avslutat bra i skymundan flera gånger och närmar sig toppformen. Han vinner och överraskar snart på V75, då vill jag ha betalt och han är given på mitt system. Med rätt ryggar fram till upploppet går ingen säker.
Ranking: A: 3 B: 2,6,4,10