Lite snack från “Stallis”
Oskar J Andersson: "Är lite sugen att prova honom i ledningen
Oskar J Andersson berättar följande på sin hemsida om Maestro Zon som senast var knappt slagen trea i V75, och som idag är hårt betrodd i den avslutande avdelningen.
– 6 Maestro Zon (V75-7) gick bra på V75 senast och utan störningen mitt på upploppet som stoppade upp spurten så är det möjligt att vi hade hunnit fram till segern. Han tränar på fint hemma fortsatt och springspåret passar bra då han är snabb iväg och jag är lite sugen på att prova honom i ledningen när han nu fått några lopp i sig. Han bör vara en av de som räknas med chans i loppet.
Balans, vagn och utrustning: Skor, vanlig vagn, norskt huvudlag och rycktussar igen för hans del.
Untersteiner: “Är med och slåss om segern”
Johan Untersteiner selar ut hårt betrodda Vinci Nice som kommer från en stark insats senast i V75. Han delger följande information via sin hemsida.
– 6 Vinci Nice (V75-5) gjorde ett bra lopp på Axevalla efter avancemang till utvändigt ledaren och nu provar vi täta starter. Vinci Nice är rejäl och ska kunna vara med och slåss om segern. Spåret passar honom rätt vettigt då jag inte tror att han hade öppnat speciellt bra från spår ett eller två.
Getingbetyg: 4
Vagn: Amerikansk.
Huvudlag: Open-eye.
Anders Eriksson: "Kommer han till ledningen blir han svårslagen
En tränare som avslutade fjolåret på bästa sätt var Anders Eriksson. Tillsammans med Gaylord Am svarade hans häst för en fantastisk insats när han vann V75 på Axevalla under Nyårsafton.
Nu kan det mycket väl vara dags igen då Anders Eriksson selar ut två hästar i V75 på Färjestad. Dels favoriten 3 Everglo Lemon i den inledande avdelningen, som kommer från seger senast och som Anders Eriksson har spikat sig själv med i det officiella tipset Fem tippar V75. Han har även med den kapable 4 Pleasure For Cash i den femte avdelningen. Vi tar hästarna i tur och ordning.
– 3 Everglo Lemon (V75-1) har gjort bra lopp varje gång på slutet. Senast var jag extra nöjd med honom när han fick en tuff väg fram utvändigt om ledaren. Jag tycker att han gjorde sitt bästa lopp hittills i karriären, och att han åkte dit mot en smygkörd konkurrent var inget att säga om. Även näst senast var han riktigt bra när han vann på Solvalla med krafter kvar. Hästen har bra kapacitet för att klättra en bit upp i klasserna och har fått ett fint utgångsläge här. Han är snabb ut bakom bilen och kommer han till ledningen tror jag att han blir svårslagen. Vi gör inga ändringar utan han går med järnskor, öppet huvudlag och vanlig vagn, säger Anders Eriksson till ATG:s Nyhetsbrev.
– 4 Pleasure For Cash (V75-5) fick ett tufft lopp i dödens senast och han blev trött till slut. Jag tycker ändå att han gjorde det klart godkänt med tanke på löpningen och jag var nöjd med honom och hur han travade. Han har haft dåliga startspår varje gång här i höst och vinter och inte fått till det. Men hästen känns annars pigg och fin och fräsch för dagen och vi vet ju sedan tidigare att han besitter bra kapacitet. Nu har han ett lopp i kroppen och har äntligen fått ett bra läge så det ser lite intressant ut. Det ska också bli spännande att testa honom över kort distans och helt borta är han inte. Skor och vanlig vagn som på slutet och sedan får vi se om det blir ett öppet huvudlag eller ett norskt huvudlag. Det bestämmer vi på lördag efter värmningen, säger Anders.
Marcus Lindgren: “Normalt en vettig chans”
Dear Friend har gjort det bra i Marcus Lindgrens regi och kommer från seger i senaste starten.
Idag är hon storfavorit i Silverdivisionen tillsammans med Peter Ingves från spår sex bakom bilen.
Marcus Lindgren delger följande information på sin twitter.
– 6 Dear Friend (V75-3) var riktigt fin vid enkel seger i Guld senast, tagit loppet bra, inga ändringar planerade men vi kan ju få ändra på bakskorna om banan blir vintrig, normalt vettig chans om hon löser banunderlaget (alltid vanskligt på förhand vid vinterväder) (norskt/bike)
Hanna Lähdekorpi: “Står bra inne i loppet – är optimist”
Demir K.M.E. såldes i höstas på auktion för 130 000 kronor och bytte tränare.
I sin nya regi hos Hanna Lähdekorpi har det blivit två segrar på lika många starter – och redan 150 000 kronor i insprungna pengar.
Nu är hästen favorit i V75® på Färjestad.
– Det känns som att han står bra inne i loppet, säger Hanna Lähdekorpi.
3 Demir K.M.E. (V75-4) såldes på auktion och den 6 september registrerades KM Hästfarm i Holm som ny ägare. Samma dag tog Hanna Lädhdekorpi över som tränare och det har blivit succé så här långt. Två starter har resulterat i lika många vinster och hästen har redan sprungit in mer än vad han kostade.
– Det har blivit bra utdelning, konstaterar Hanna Lähdekorpi.
– Förväntningarna var väl kanske inte jättehöga, men han hade ju inte tjänat så mycket pengar och var ju i alla fall i en ganska låg klass.
Vad säger du om hästens insatser hittills?
– Han har gjort det bra. I första loppet över lång distans så spurtade han bra till slut. Senast fick han ett lite tyngre lopp på en tung bana och gjorde det bra.
Är optimist
I lördagens V75® på Färjestad så är Demir K.M.E favorit i den fjärde avdelningen. Utgångsläget är perfekt med spår tre i voltstart, och den här gången sitter Stefan Persson upp i sulkyn istället för Hanna Lähdekorpi.
– Volt känns inte som att det oroar något. Han har gått bra i volt båda gångerna.
– Jag är inte så jättebra påläst själv, men det känns som att han står bra inne i loppet, trots att han har tjänat snabba pengar på slutet. Det kanske kan vara en häst som blir lite bättre och bättre med åren. Han har en sån stam, menar Hanna.
Är du optimist inför den här starten?
– Ja, det får man säga.
Per Lindqvist: “Hästen känns bättre än någonsin”
7 Likeaboss V75-7 har vunnit 8 av 17 lopp och visade senast att formen sitter där.
Idag kan Likeaboss ta sin första seger på V75.
– Detta har jag siktat på och hästen känns bättre än någonsin, säger hästens tränare Per Lindqvist.
Likeaboss vet vad mållinjen ligger och inledde karriären med fem raka segrar innan han fick känna på hur det är att förlora. Efter det har framgångarna inte duggat lika tätt, Likeaboss har fortsatt att vinna, men inte lika ofta och i somras hade hästen inte samma form och segerhunger.
– Nej, han fungerade inte som jag hoppats och jag tror att det berodde på att jag tränade honom lite för tufft. Jag har ingen annan bra förklaring i alla fall. Jag valde att ändra på träningen och körde intervaller i stället och det verkar som att det har slagit väl ut, berättar Per Lindqvist.
Likeaboss blev bättre och bättre och imponerade vid segern på Solvalla näst senast då han svepte hela fältet via tredjespår sista varvet.
– Ändå var han inte som bäst i den starten. Jag valde att gå till veterinären och det visade sig att hästen inte var helt fräsch. Det var absolut inga större grejer, men han blev behandlad.
Efter en liten paus var Likeaboss tillbaka i gammalt gott slag senast och vann överlägset som stor favorit.
– Han hade tränat riktigt bra innan den starten och jag hade aldrig känt honom så smidig och fin tidigare. Jag hade inte kört så fort med honom utan det var mer känslan att sitta bakom honom som fick mig att drömma om lite större uppgifter för honom.
Ledningen vore drömmen
På lördag när V75 avgörs på Färjestad tillhör Likeaboss en av favoriterna i den avslutande avdelning.
–Hästen känns väldigt fin och har tagit loppet senast på ett mycket bra sätt. Eftersom jag inte tryckt honom i träningen borde han gå framåt ganska mycket med det loppet i kroppen.
Likeaboss har springspår, hur öppnar han från start?
– Jag tycker att han kan öppna bra och kusken får prova från början och förhoppningsvis blir det en bra position. Ledningen vore drömmen förstås, men jag vet inte hur konkurrenterna kan öppna.
Det är lång distans, är det en fördel?
– Hästen är allround, men det är ingen nackdel i alla fall.
Hur stora segerförhoppningar har du?
– Jag tror att han står sig bra. Det är passande förutsättningar och hästen känns väldigt fin och jag är optimist.
Mattias Djuse: “Jag tror att hon är med i segerstriden”
Mattias Djuse har fyra hästar till start på V75 och tycker att alla ska räknas med chans.
Han spikar sig själv i det officiella tipset Fem tippar V75 med 5 Racing Brodda (V75-3).
– Det är en rolig ”propp” och hon får gå ner lite i klass. Hon möter flera av stona som hon har mött tidigare så det ser rätt spännande ut, säger Mattias Djuse.
Hans toppsto spurtade senast in som trea bakom fenomenet Calgary Games på Solvalla.
– Jag tycker att det var en fin insats. Hon gick rappt över mål med bra fart och såg fin ut. Magnus (Djuse) var väldigt nöjd med hur hon kändes. Det känns som att formen är bra.
Rikard N Skoglund har kört Racing Brodda under större delen av hennes karriär, men senast var det alltså Magnus A Djuse i vagnen och den här gången ska Carl Johan Jepson svinga sig upp bakom sjuåringen för första gången.
– Rikard har gjort det jättebra men nu när hästen är lite till åren kan det vara bra att variera kuskar, förklarar Mattias Djuse.
Racing Brodda startar med nummer fem bakom startbilen och hennes tränare är optimistisk. I hans systemförslag i tränartipset 5 tippar V75 är hon en spik.
– Jag tror att hon är med i segerstriden.
Duo som tål grovjobb
Den inledande avdelningen på V75 utgörs av lägsta klassen, klass II, och där startar en duo från stall Djuse. Distansen är 1 640 meter och hästarna lottades till nummer nio och tio bakom bilen.
9 Ductus har det inre av spåren.
– Han kändes jättefin i finalen senast men blev överkörd då. Han hade säkert varit rätt långt fram annars för det kändes bra i det läget så det var surt. Han är pigg och fin efteråt och med rätt resa duger han i de här loppen. Det känns i träningen som att han kommer vara lika bra som på Bergsåker näst senast.
– 10 Barabobbit har jättefin form. Han har vunnit två raka och senast var han tvåa från utvändigt ledaren. Och det var en rätt så bra häst som vann det loppet. Han känns pigg och fin efter det loppet och jag tycker att även han ska kunna duga på lördagar med rätt resa.
Att säga vilken av hästarna som är först i mål är ingen enkel uppgift ens för deras tränare.
– Jag tycker att de är jämna de här två så det är svårt att sära på dem. De är inte så snabba ut någon av dem men de tål att göra en del på vägen.
”Känns jättefin”
Sist men inte minst ska 10 A Sniper (V75-7) försvara stallets färger. Han ska prova lång distans för första gången i karriären och han startar från spår tre i bakre volten.
– Han gjorde ett jättebra lopp senast när han vann mot bra hästar. Jag tycker att han ska stå bra till i den här klassen och med rätt resa kommer han säkert dyka upp en bit fram. Han känns jättefin efteråt och jag tror på en fin insats på lördag också, säger Djuse.