Daniel Berglund: “En helt felspelad spik!”
Solvalla och Åby delar på en V86-omgång där ett par favoriter har blivit klart mer spelade än vad som motsvarar vinstchansen. Det ger ett bra spelläge som blir än mer intressant när mina två singelstreck känns riktigt starka och den ena dessutom är helt felspelad!
Det ska regna över Mölndal eftermiddag/kväll vilket kan ge besvärliga förhållanden för de aktiva på Åby. Det ser bättre ut på Solvalla där någon kallgrad och uppehåll bör kunna betyda ett fint banunderlag.
Det finns flera favoriter som känns klart sårbara och överspelade i omgången och på det hela taget är det en rolig V86-omgång. Timo Nurmos har legat väldigt lågt med sitt stall sedan i mitten av december och efter strykningarna av Calgary Games och Revelation så selar han faktiskt ut sina första starthästar för året på Solvalla i kväll. Givetvis lite svårbedömd stallform då, men Nurmos brukar inte starta i onödan och jag tror att två av hans V86-hästar har klart bra segerchans. En spikas och en annan agerar utgångshäst, båda blir svårslagna i ledningen.
Omgångens bästa speldrag finns däremot på Åby i ett lopp där favoriten känns groteskt överspelad och min spik är rena fyndet i skrivande stund. Även spelprocenten lär öka så hinner hon knappast bli favorit och då är det läge att ta betalt!
Analys Åby V86-1:
Ranking: A: 8-2. B: 4-5-9. B/C: 1-3. C: 6-7.
Spetsanalysen: 1 Cassiopeia är snabb, men troligen nöjd med ett rygglopp. 2 Romero öppnar bra om han går felfritt, men det är viss galopprisk bakom bilen. 4 Fromheaven Idzarda är ojämn från start, men kan öppna snabbt. 5 Uncle Töll och även 8 Orkan von Haithabu är kvicka ut. Romero får hållas som spetsfavorit, men det känns inte givet.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 2 Romero
Loppanalysen: Ett sprinterlopp inleder omgången och efter att snygge 2 Romero varit tvåa bakom högkapable Unique Creation två gånger i följd så står han onekligen på tur för seger när han slipper en motståndare av den kalibern. Jag litar dock inte på den här hästen som har galopperat kort innan eller efter start några gånger på slutet och senast var det också ett par galoppsteg direkt när bilen släppte även om han då ställde sig direkt. Spår långt in kan nog vara stressigt för åttaåringen och Conrad Lugauer är också en av de kuskar som kör allra mest galopp i loppen.
Felfri och i spets (vunnit 6 av 8 i ledningen) eller rygg ledaren har Romero absolut form för att vinna loppet, men när han är så här klar favorit vill jag inte spela på det.
Jag ger i stället nyblivne stallkamraten 8 Orkan von Haithabo tipsettan trots ett tråkigt utgångsläge. Han gjorde debut för Lugauer senast och höll okej som tvåa från ledningen i en snabb avslutning. Han bör gå framåt rejält med loppet i kroppen och nu är han kraftigt gynnad av kort distans och ska även gå med ett norskt huvudlag om det låter.
Vid full laddning från start är sjuåringen mycket startsnabb och kanske kan man få överta ledningen av Romero om kusken laddar, men det är nog troligare med en lugn avgång när startfältet ändå inte är så stort. Orkan von Haithabu är minst lika bra som favoriten och prisvärd som tre gånger mindre spelad än denne.
4 Fromheaven Idzarda, 5 Uncle Töll och 9 Special Major var alla med i samma lopp som Romero och inte särskilt nära denne i mål då. Den förstnämnde gjorde då det bästa loppet i trion och har blivit lite bortglömd av de tidiga spelarna. Bra läge och kusk igen.
Uncle Töll var lite seg från tredje par invändigt, men bör vara bättre nu eftersom det var första sulkyloppet på länge och det ska bli ett norskt huvudlag för första gången vilket alltid är spännande. Räknas tidigt, men ändå lite väl hårt spelad med tanke på senast.
Special Major borde man inte betala för med tanke på hur klen han var senast, men han brukar vara mycket bättre med det här startintervallet och med lopp i kroppen och ett snällare lopp än senast kanske han kan skrälla om formen är tillbaka. Det låter positivt från tränaren, men lite mindre bra från kusken så svårbedömd dagsstatus ändå.
1 Cassiopeia har läge för ett passande smyglopp över rätt distans, men det nioåriga stoet har visat att hon har svårt att avgöra loppen numera och jag har trots allt svårt att se henne gå förbi samtliga sista biten. Känns inte prisvärd till tolv procent och då avstår jag.
Fem streck totalt.
Analys Solvalla V86-2:
Ranking: A: 4. B: 11-7-2-3-12-8. B/C: 10. C: 9-5. D: 6.
Spetsanalysen: 4 Drizzle öppnar ganska bra, men är ingen blixt första stegen och måste nog köra sig till spets. 7 Comanches är snabb ut, men där vill tränaren se ett rygglopp. Spetsar och släpper till Drizzle kanske?
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 4 Drizzle
Loppanalysen: Det är sprinterdistans även i den andra avdelningen och en klar favorit i 4 Drizzle som har gått bra en tid och höjt sig. Han vann ett ganska billigt V75-lopp från ledningen för fyra starter sedan, men fick ändå öppna tufft då och visade att han gillar spets. Sedan var han godkänd i STL-finalen, men har haft otur i två starter efter det. Han fungerade inte på balansen näst senast och galopperade i sista kurvan. Senast var han på väg att få en perfekt lucka från rygg ledaren, men hakade ihop med utvändig häst i en trång situation. Annars hade han säkert segerstridit i ett klart tuffare lopp än detta och femåringen såg formstark ut.
Nu är det enklare motstånd för Drizzle som bör ha fått lite mer hårdhet av att starta i tuffare sällskap och även vettig chans till ledningen där han trivs allra bäst. Det är dessutom bra form på Fredrik Wallins stall för dagen och når Drizzle täten utan att det kostar för mycket under vägen tror jag att han vinner.
En tänkbar spik, men det är inte helt givet med spets ändå och det finns ett par vettiga motbud som vore gynnade om det blir lite körning med 5 och 7 inblandade. Därför nöjer jag mig med att spela utgång och spika på en kupong.
Bakom har jag respekt för rejäle 11 Jeppas Uppercut som visade fin form direkt efter en månads uppehåll vid spurtsegern senast. Han har ett rejält slutvarv att ta till och går oftast ända in i mål. Kan bli svår att stå emot om tempot hålls uppe i täten.
7 Comanches är en snabb men lite knepig häst som är svårbedömd efter två märkliga insatser på slutet. Är formen som vid segern på Solvalla i november så duger han säkert bra i detta sällskap och klart plus med Örjan upp den här gången. Borde passa bra på den här specielle hästen och när tränaren helst vill se ett rygglopp så blir det nog också så med Kihlström i sulkyn. Tänkbar från rygg ledaren.
2 Forever Ice är en dansk häst som står hårt inne på pengar men knappast på kapacitet. Han gick bra som tvåa på Jägersro för tre starter sedan och har gjort det bra även i starterna efter det. Lopp i kroppen, säker kusk och har läge för att gotta sig på innerspåret om övriga kör för fort första varvet.
3 Quantity of Time har inte startat på en dryg månad, men visade fin form i de starterna och har gått banjobb på Solvalla inför detta. Kan behöva lopp ändå och känns inte superhet till rätt hög spelprocent, men läget gör ändå att man inte kan såga henne helt.
12 Mirci a’Lir är troligen loppets bästa häst i grunden och hon var finalist i Stoderbyt i höstas. Långt uppehåll, svaga resultat med skor och sämsta läget är dock klara minus som gör det svårt att tro särskilt hårt på den här Nurmos-träningen. Får ändå ett streck på garderingskupongen på kusk och kapacitet.
8 Don’t Disturb var positiv från ett svårt läge i samma lopp som Drizzle senast och ska gå med amerikansk vagn nu. Behöver tur från spåret, men är inte lika kall som han är ospelad.
Utgång på 4 Drizzle med sex streck bakom.
Analys Åby V86-3:
Ranking: A: 11. B: 5-1-3. B/C: 10-4. C: 6-7-2-12-9-8.
Spetsanalysen: 1 Bahia öppnar bra och är klar spetsfavorit trots att innerspår på Åbys 2140-start inte är optimalt.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 1 Bahia
Loppanalysen: Ett ganska svagt och ojämnt stolopp där glädjande nog de tidiga spelarna är helt ute och cyklar. Visst tillhör storfavoriten 1 Bahia en av de som kan vinna loppet och hon leder säkert länge, men det är ingen häst som har övertygat alls på mig och till 55-56 procent är hon groteskt överspelad. Hon har en duktig kusk och är klar spetsfavorit, men synas hon bara lite grann tror jag inte att det räcker hela vägen.
Jag tror att andrahandsfavoriten 5 Targaryan är bättre, men där ligger Flemming Jensen lågt (som oftast i och för sig…) och tror inte att formen är på topp. Hon riskerar dessutom att få gå utvändigt om ledaren och även om det har fungerat i billigare sällskap tror jag inte att hon vinner därifrån nu.
Ser man till grundkapacitet och insatser på slutet är det solklart för mig att 11 Uberty Face är bästa hästen i loppet. Hon har galopperat bort mycket pengar, men sett stabilare ut på slutet och visat sig trivas extra bra i en amerikansk vagn.
Hon tog sig visserligen två galopper (vanlig sulky då) i ett tufft V75-lopp näst senast, men såg mycket stark ut med krafter kvar när den andra kom i rygg på hästar på upploppet. Det var mot hästar som Loaded Leila och Juni Rapid och hon hade säker varit med dem i mål med bättre klaff på loppet. Med tanke på det intrycket var det höga vinnaroddset i ett ”vanligt lopp” senast rena gåvan och då blev det också en mycket enkel seger med krafter kvar från utvändigt ledaren.
Formstarke Stefan Persson och amerikansk vagn har visat sig fungera mycket bra på Uberty Face och det tråkiga startspåret oroar inte så mycket när stoet har visat att hon tål att göra grovjobbet själv. Den egenskapen är hon ganska ensam om i det här stoloppet och sköter hon sig och är lika bra som på slutet måste det vara toppchans att hon är starkast till slut. Singelprocent i skrivande stund är för bra för att vara sant och hon lär trenda upp rejält under kvällen, men blir hon inte favorit så är det är det bara att spika!
De tidigare nämnda 1 och 5 är motbuden när det låter som ett ganska rejält avslag på Rick Ebbinges egen styrning 3 Leanne Schermer som varit sjuk och struken två gånger efter förra starten.
Analys Solvalla V86-4:
Ranking: A: 4. B: 5-11-9-7-2. B/C: 1-6-8. C: 12-3. D: 10.
Spetsanalysen: 4 Say No More Zaz har aldrig haft framspår bakom startbilen, men såg mycket snabb ut när han skar genom fältet från bakspår för tre starter sedan. Tror att han har hög spetschans felfri. 7 Andy Gel är nog värst emot men tufft att hinna förbi från spår långt ut på vingen.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 4 Say No More Zaz
Loppanalysen: Ett lopp över lång distans där Timo Nurmos tar ut lovande fyraåringen 4 Say No More Zaz. Denne har galopperat ett par gånger, men visat fin kapacitet och senast förlorade han felfri för första gången. Fick dock gå utvändigt om V75-vinnaren Everglo Lemon då och ingen skam att det bara blev ett andrapris den gången. Nu återkommer valacken efter nästan två månaders uppehåll, men Nurmos lär ha trimmat det som krävs för att kvala in till finalen i den här serien och det är ju inte ovanligt att hans hästar går som allra bäst i första starten efter uppehåll.
Jag tror att Trixton-sonen är snabb ut bakom bilen från ett perfekt spår med offensive Magnus A Djuse i sulkyn och när en hårt betrodd häst kommer till spets över lång distans i låg klass brukar det inte hända så mycket sedan. Bra chans att leda hela vägen och Say No More Zaz blir min andra spik i omgången.
5 Marea är också en fin fyraåring, men till skillnad mot Timo Nurmos så brukar Stefan Melanders hästar behöva minst en genomkörare innan de presterar som bäst. Det gäller nog också den här ganska store och kraftige Nuncio-sonen.
11 Michigan Bro har inlett lovande och tagit enkla segrar, men nu går svårighetsgraden upp vad det gäller motstånd och när läget också är klart sämre än tidigare måste han vara riktigt bra om det ska bli fjärde raka segern. Tveksam till att han rundar allt om min spik är i ordning.
9 Alabama Slammer (mycket positiv senast) och 7 Andy Gel är tänkbara skrällar och roliga streck om favoriten gör bort sig.
Analys Åby V86-5:
Ranking: A: 2-4. B: 1-3-7. B/C: 6. C: 9-10-8.
Spetsanalysen: 2 Haut Doctor måste tas lite försiktigt första biten, men eftersom han har hela 40 meter tillgodo på hästarna bakom så bör han ändå öppna tillräckligt fort för att ta över ledningen från 1 Kirby Starlake som vill ha en bra rygg. Galopperar Haut Doctor kan det bli 7 Ian B.R. till spets efter en bit.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 2 Haut Doctor
Loppanalysen: Ett lopp över tre varv där de två på start har 40 meters försprång på de från tillägg. 4 Fortnite blev det rejält skrik om senast efter att han hade fått krafter kvar i Sylvesterloppet näst senast. Han blev dock för vass före start och galopperade bort sig när bilen släppte fältet. Nu ändrar Jeppe Juel till öppet huvudlag vilket bör minska galopprisken, men kanske också kapaciteten?
Fortnite är bra för det här loppet och kan absolut vinna, men jag litar varken på häst eller kusk som favoriter och risken är att han får göra en del grovjobb själv vilket är tufft över tre varv.
2 Haut Doctor är en stark och ospeedig sort och Flemming Jensen lär säkert dra på i bra tempo i ledningen om han kommer dit. Då kan det bli ett knepigt lopp för övriga hästar och är sexåringen inte klart sämre med skor så kan det hålla hela vägen.
1 Kirby Starlake är en häst som kan få ett perfekt lopp bakom ledaren och vara den som är mest gynnad om Flemming drar hela vägen. Svårbedömt om den tyske sexåringen räcker i Sverige och han har visat sig ha lite svårt att vinna lopp, men rygg ledaren måste passa perfekt och med tanke på det är spelprocenten för låg.
3 Fighter Marke visade toppform senast med en bra avslutning bakom Indigo och spännande med Thomas Uhrberg i sulkyn från ett perfekt smygläge. Tänkbar om han får spara speeden till sista halvvarvet och inte har för långt fram då.
7 Ian B.R. är ojämn, men kan mycket när han presterar på topp. Han är dock klart bäst i ledningen och kan nog bara hitta dit om Haut Doctor galopperar eller starter riktigt trögt. Minus med skor och vanlig vagn, men offensive Ole Johan Östre låter rätt uppåt ändå och han får sista strecket.
Fem streck totalt.
Analys Solvalla V86-6:
Ranking: A: 5-10. B: 9-14-4. B/C: 12-11-8-6. C: 2-7. D: 3-1.
Spetsanalysen: 4 Mitzy Gold är snabbast och tar ledningen om kusken vill. Kylin Blom har dock varit tydlig med att han helst vill köra i ryggar och släppa ledningen till en bra häst denna gång. Då har han inte så många att välja på och när 5 Samaritana öppnade förbättrat senast så bör det bara vara hon som är aktuell att släppa till.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 5 Samaritana
Loppanalysen: Ett fint stolopp med spårtrappa där det är fel favorit i 4 Mitzy Gold. Hon har visserligen visat fin form och är snabbast av alla från start, men hon har vunnit i lite enklare sällskap och är nog allra bäst över kort distans. Nu låter det inte heller som att Oskar Kylin Blom vill köra i spets utan hellre släppa till en bra rygg för att få ett fint lopp inför finalen i den här serien om några veckor. Då är det givetvis kallt att spela Mitzy Gold till favorit mot bra motstånd.
Högre grundkapacitet är jag rätt säker på att Timo Nurmos 5 Samaritana har. Efter en lovande inledning hade hon en mycket sämre period, men började komma i gång igen i höstas och gjorde tre bra lopp efter uppehåll. Senast vann hon enkelt utvändigt om ledaren och stoet verkar trivas bra med duktige Andreas Lövdal i sulkyn.
Samaritana har inte varit särskilt startsnabb tidigare, men öppnade tillräckligt förbättrat senast för att vara mest aktuell att släppa till här och felfri tror jag att hon sitter i ledningen ut på första långsidan. Skor runt om har fungerat helt okej tidigare och i ledningen blir den här Ready Cash-dottern inte lätt att besegra. Borde vara favorit.
Jag spelar utgång med Samaritana, men dubblar utgången med kanske hela omgångens mest felspelade häst. 10 Bouillabaisse är en jättefin travare som gjorde debut för Jörgen Westholm senast och då kördes väldigt avvaktande precis som det var sagt innan. Hon såg spänstig och fin ut under loppet, men hände inåt på upploppet när Jörgen skulle speeda lite med henne till slut. Det är säkert något som man har putsat till nu och trots bakspår och lärling i sulkyn (duktig sådan) så är 3-4 procent löjligt lite på en så pass kapabel häst.
Bouillabaisse har varit bäst i den främre träffen tidigare, men med ett bra rygglopp i hårt tempo så lär hon kunna spurta vassare än senast den här gången och bli farlig om Samaritana inte är på topp.
Bra hästar även bakom den här duon och Jörgen Westholm kör själv 9 Carelya som han är med och äger. Hon är nog starkast i loppet och när hon travar hela vägen är hon tuff att stå emot i klassen. Senast rundade hon allt från bakspår via ett starkt slutvarv och det kan gå vägen igen även om det är risk för att hon drar fram bättre motståndare den här gången. Om några andra sätter upp tempot så vore det givetvis ännu bättre.
14 Indira Split visade fin kapacitet förra året och kvalade in till Breeders’ Crown-finalen i november. Hon är minst lika bra som någon annan här, men läget blir tufft efter uppehåll och med skor gissar jag. Kanske körs snällt lite på chans men tänkbar om hon bjuds in i matchen av övriga.
B/C-gruppen känns väl inte jättehet med tanke på deras utgångslägen, men den kvartetten åker också med på garderingskupongen till väldigt låga spelprocent.
Utgång på 5 och 10 med sju streck bakom.
Analys Åby V86-7:
Ranking: A: 5-11-3. B: 8-2-6. B/C: 1. C: 7-9-4.
Spetsanalysen: 3 Miriam Håleryd är mycket snabb första biten och kan nog ta en längd på 2 Chantal Jet som man vill vara offensiva med.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 3 Miriam Håleryd
Loppanalysen: Ett stolopp där tre hästar höjer sig lite och jag tror mest på favoriten 5 Honor som har varit mycket rejäl på slutet och sett formstarkare ut än senast hon var i Sverige. Det blev en säker seger utvändigt om ledaren senast och sjuåringen har jobbat bra efter det enligt tränaren. Hon ser betydligt mer stabil ut för dagen än de värsta motbuden och gör dessa bort sig kan Honor säkert vinna även detta lopp med grovjobb på vägen.
11 Darlington Fame har säkert bäst fartresurser i hela loppet, men hon agerar knepigt för dagen. Tre galopper i följd har det blivit och hon är behandlad efter den senaste och sköter sig förhoppningsvis nu även om tränaren verkar osäker på formstatusen. Bakspår och en invändig strykning bör vara plus och även spännande med Thomas Uhrberg i sulkyn för första gången.
Felfri och i någorlunda form kan Darlington Fame bara vara bäst här.
3 Miriam Håleryd har fin inställning och kämpade ner en bra ledare från utvändig position senast. Hon är startsnabb och har bra spetschans, men oroväckande med det väntade regnet eftersom hon inte gillar regnstumma banor enligt Peter Untersteiner och det är precis det som det brukar bli vid regn på Åby. Miriam Håleryd har då tappat travet till slut och galopperat i loppen och den risken finns nog igen om banan blir hård. Bra chans annars men svårbedömd nu.
8 Global Diplomacy var kraftigt förbättrad senast när hon gick med en ryckhuva som drogs för första gången och avslutade 1.10 sista 700 m till seger. Stökigt utgångsläge, men gynnad av att det nu bara är tio hästar i loppet.
2 Chantal Jet är fartfylld, men fungerade inte alls i aktionen senast och var nära galopp flera gånger det första halvvarvet. Stefan P Pettersson låter osäker på henne för dagen, men tror att hon fungerar bättre utan ryggar och vill se ett offensivt upplägg. Farlig om hon fungerar och lyckas svara ut Miriam Håleryd men det kan bli svårt.
6 Athena Face har ett lopp i kroppen och nu växlar man upp till amerikansk vagn och hon är inte så tokig i grunden. Tänkbar om hon har gått framåt med loppet i kroppen.
Sex streck totalt.
Analys Solvalla V86-8:
Ranking: A: 4-10-7. B: 3-2. B/C: 11-6. C: 8. D: 9-5.
Spetsanalysen: 3 Ciak Bi är rätt klar spetsfavorit om han sköter sig och kusken vill ladda första biten. Annars kanske 7 Kalle Taxam kan köra sig till spets efter en bit.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 3 Ciak Bi
Loppanalysen: I avslutningen tar Timo Nurmos ut en till årsdebutant i snabbe 3 Ciak Bi som inte har startat på över fyra månader. Här är jag lite osäker på både formstatus och hur det ska fungera med skor runt om och det är också en något humörbetonad häst som jag inte litar fullt ut på. Han är spetsfavorit från ett bra utgångsläge, men kanske kan bli väl pigg i ledningen när han inte har startat på länge och jag är inte så sugen på honom till väldigt hög spelprocent.
Då tippar jag hellre några formstarka skrällar och jag fortsätter att varna för 4 Ready Trophy som är ojämn, men stark när han tävlar på topp. Han vann på bra sätt för tre starter sedan, men var sämre i V75 näst senast och senast bromsade han när kusken drog det norska huvudlaget i sista kurvan. Sedan höll han farten helt okej och nu blir det spännande ändringar. Första gången med amerikansk vagn och även första med halvstängt huvudlag. Mikko Aho har dessutom vässat lite extra i jobben vilket bör passa den här tröge herren fint och han har gått bra för Jorma Kontio tidigare.
Tyvärr brukar väl inte amerikansk vagn har lika stor effekt när Kontio kör, men lite kan det nog ge ändå om hästen trivs i den och från ett bra läge till låg spelprocent får ekipaget tipsettan.
Toppform har 10 Xerxes Millpond visat på slutet och efter skrällsegern näst senast avslutade han återigen starkt som tvåa bakom min spik Feel the Benefit i onsdags. Amerikansk vagn igen som senast och slutar långt framme här också om det blir bra fart på loppet.
7 Kalle Taxam brukar ofta få jobbiga lopp och är en stark och rejäl sort. När han senast fick ett snällt lopp och perfekt lucka i sista sväng så vann han mycket enkelt. Formen ser ut att vara på topp och då duger han bra i klassen och kan Rauno Pöllänen bara undvika dödens så lär femåringen ha segerchans igen.
2 Final Whistle är också bra för klassen och Mattias Djuse låter klart nöjd med formen trots att det är comeback efter 2,5 månad. Nedstruken till innerspår var däremot inte vad man hade önskat eftersom sexåringen inte är särskilt startsnabb och nu krävs det en del tur på vägen om det ska bli seger direkt. Streckas ändå, men 14 procent är inte lika bra nu som det hade varit från spår två.
Fem streck totalt.
Singelstrecken:
11 Uberty Face (V86-3) var mycket rejäl vid seger senast och känns klart bäst i ett klent lopp med en överskattad favorit. Bra chans utan galopp eller otur på vägen.
4 Say No More Zaz (V86-4) har visat bra kapacitet och bör ta hand om ledningen och få bestämma tempot. Svårslagen trots årsdebut då.
Utgångshästarna:
4 Drizzle (V86-2) hade otur senast, men såg formstark ut och möter lite enklare motstånd än på slutet. Bra chans om han når sin favoritposition ledningen.
5 Samaritana (V86-6) är kapabel och bör ha bra chans att få överta ledningen från favoriten efter en bit. Svårslagen då om formen sitter där, men dubblas ändå med kraftigt underspelade 10 Bouillabaisse som har lopp i kroppen i ny regi.
Prisvärda hästar:
8 Orkan von Haithabu (V86-1) tror jag är loppets bästa häst och med lopp i kroppen över mer passande distans än senast är han prisvärd trots spåret.
11 Jeppas Uppercut (V86-2) är en stark avslutare och får favoriten lite mothugg under vägen kan han bli svår att stå emot.
1 Kirby Starlake (V86-5) är det väl lite osäkert hur pass bra han duger i Sverige, men han har i alla fall läge för ett helt perfekt lopp och är ofta med där framme och hugger. Låg procent.
11 Darlington Fame (V86-7) är nog bäst i loppet om hon skulle sköta sig och vara i form. Ny kusk kan vara en fördel.
4 Ready Trophy (V86-8) är stark och rejäl när han tävlar på topp och intressant att han är vässad i träningen och ska gå med amerikansk vagn för första gången!
Överspelade:
2 Romero (V86-1) har visat toppform på slutet, men är inte att lita på från start och kan göra bort sig direkt.
1 Bahia (V86-3) lär ta ledningen, men har inte övertygat direkt och är alldeles för stor favorit.
4 Mitzy Gold (V86-6) har visat fin form och är startsnabb, men nu är motståndet tuffare och kusken vill köra i ryggar. Fel favorit.
3 Ciak Bi (V86-8) är en snabb häst, men känns inte helt pålitlig över full distans och med skor efter långt uppehåll.
Stora V86-förslaget:
Spelas på två kuponger, minst en U-häst måste vinna för chans på åtta rätt. Detta ger 66 procents reducering av systemramen.
V86-1: 2,4,5,8,9 (res 1,3)
V86-2: U: 4. B: 2,3,7,8,11,12. (res 10,4)
V86-3: 11 Uberty Face (res 5,1)
V86-4: 4 Say No More Zaz (res 5,11)
V86-5: 1,2,3,4,7 (res 6.2)
V86-6: U: 5,10. B: 4,6,8,9,11,12,14.
V86-7: 2,3,5,6,8,11 (res 5,1)
V86-8: 2,3,4,7,10 (res 11,6)
Kupong 1: 5 × 1 × 1 × 1 × 5 × 9 × 6 × 5 = 6.750 rader
Kupong 2: 5 × 6 × 1 × 1 × 5 × 2 × 6 × 5 = 9.000 rader
Totalt: 15.750 rader = 3.937,50 kronor.
Lilla V86-förslaget:
Spelas enligt rankingordning.
5 × 1 × 1 × 1 × 5 × 6 × 3 × 5 = 2.250 rader = 562,50 kronor.
DD-förslaget:
5 – 4,10 × 200 kr = 400 kr
11 – 4,10 × 100 kr = 200 kr
Totalt: 600 kronor.