Arawn ATG:s nyhetsbrev:
Avslag på storfavoriten – formhästen kan vinna igen: ”Känns hur bra som helst i träningen”
Det låter som ett avslag på storfavoriten – och därför är det formstarka motbudet extra intressant ikväll.
Hästen kommer från seger och räds inte att göra en del jobb själv.
– Han var jättefin senast och kommer att göra ett bra lopp igen, säger tränaren.
Dessutom varnar en annan tränare för en riktig skräll av en av hans hästar.
– Det var kul att hon fick vinna senast, men jag vågar sticka ut hakan och säga att hon är ännu bättre nu.
Kvällens V86® delas mellan Åby och Solvalla. Timo Nurmos har legat lågt under januari månad men ikväll startar han sina första hästar för året. Trots att de inte har startat på länge så är flera av dem hårt betrodda. 4 Say No More Zaz (V86-4) och 3 Ciak Bi (V86-8) är båda klara favoriter i sina respektive lopp. Men när Nyhetsbrevet når finländaren så ligger han väldigt lågt på förhand.
– Jag tror att mina hästar får svårt att vinna ikväll. De kommer alla efter ett längre uppehåll och vi har dessutom haft dåliga träningsförhållanden i vinter. Hästarna är inte vässade på något sätt utan får börja smyga igång lite försiktigt nu. De kommer behöva lopp i kroppen för att hitta formen och jag ligger lågt, säger Timo Nurmos.
Med tanke på den informationen är det extra intressant att leta motbud i de loppen och i den avslutande avdelningen har Rauno Pöllänen nog fältets mest formstarka häst. Det är 7 Kalle Taxam (V86-8) som senast skrällvann i V86 för några veckor sedan. Han hade innan dess gjort flera bra lopp och varit tapper efter tuffa resor. Så även om han fick en helt perfekt resa med lucka till slut senast, så kan man säga att det var en välförtjänt seger. Ikväll är Kalle Taxam andrahandare i V86 avslutning bakom favoriten 3 Ciak Bi, som Timo Nurmos alltså ligger lågt med.
– 7 Kalle Taxam (V86-8) var jättefin vid segern senast och har verkligen toppform nu. Det löste sig perfekt senast och han vann enkelt utan att vara helt tom i mål. Efteråt känns han hur bra som helst i träningen och jag är jättenöjd med hästen. Han kommer säkert göra ett lika bra lopp igen men jag är inte nöjd med läget då han har spår långt ut. Hästen är inte jättesnabb ut men öppnar faktiskt lite bättre med spår långt ut. Om han inte får ett för tufft lopp igen så tror jag att han är långt framme. Vi ändrar inget utan kör som senast, säger Rauno Pöllänen.
Vass spurtseger senast – ”Känns ännu bättre nu – är med och gör upp om det”
Global Diplomacy kan vara en riktig smällkaramell ikväll på V86. Hästen är i skrivande stund endast spelad till tre procent på V86, men desto mer betrodd på vinnarspelet. Hon har visat gryende form en längre tid utan att få till det, men senast lossnade det när hon spurtade till en övertygande seger i en snabb avslutning. Det var första segern i David Perssons regi som nu säger att hästen känns ännu bättre. Med vassa Carl Johan Jepson i vagnen ska man inte nonchalera hästen ikväll trots läget.
– 8 Global Diplomacy (V86-7) har jag haft på känn att hon har varit på gång och att det skulle lossna för henne. Så det var kul att hon fick vinna senast och jag tycker att hon var rejäl vid den segern. Hon hade känts fin inför den starten men jag tycker faktiskt att hon känns ännu bättre efter det loppet. Nu är det dåligt läge och tuffare emot, men jag vågar i alla fall sticka ut hakan och säga att hästen kommer vara ännu bättre den här gången. Jag är jättenöjd med henne och tror att hon kan vara med och göra upp om det. Inga ändringar, säger David Persson.
Favorithotet jagar fjärde raka – ”Väldigt fin häst och ärlig”
I den fjärde avdelningen på V86 är 4 Say No More Zaz favorit. Hästen kommer från ett uppehåll och eftersom tränaren Timo Nurmos ligger lågt så finns det anledning att lyfta fram 11 Michigan Bro. Markus Svedbergs häst har övertygat i höst och vinter och jagar nu sin fjärde raka seger. Han vann direkt senast efter ett två månader långt uppehåll, och torde således vara i betydligt bättre form än favoriten i loppet.
– 11 Michigan Bro (V86-4) är en väldigt fin och ärlig häst som har gjort allting rätt. Han har vunnit med krafter kvar varje gång i de senaste starterna och senast blev det väldigt enkelt efter att han kommit till ledningen. Jag tror att han ska ha gått framåt med det loppet i kroppen och vara ännu lite vassare den här gången. Nu är det andra förutsättningar med bakspår och lång distans, samt att det är några bra emot från framspår. Men jag tror att min häst går lika bra bakifrån och tycker att han ska räknas tidigt. Inga ändringar, säger tränaren Markus B Svedberg.