Min gamla polare på AB och ROMME är het denna helgen hehehe
Orkar inte sitta och fettmarkera alla hästarnedna ju nu men feel free …..🤪
Söndag 28/5: Fernlund analyserar V75®
SOLVALLA
- Elitloppet
- Elitkampen
Söndag 28 maj
Start: 15.00
V75-1 • Elitkampen 1640 meter, autostart
Underbart kallblodslopp där vi i år får se de bästa finska hästarna, vilket känns fantastiskt bra. 10 Parvelan Retu har aldrig lämnat Finland för att tävla men nu är det dags. Det är en flygmaskin med enorma resurser och senast vann han trots galopp. Jag tror att han sveper förbi fältet på sista långsidan för det är få, om ens någon, som kan springa lika fort som den här hästen kan göra. Notera att han har en bra rygg i starten vilket är gynnsamt. 2 Evartti har slagit Parvelan Retu nyligen och har ett bättre utgångsläge än mitt förslag till singelstreck. Når han ledningen kan han bli tuff att besegra, men hästen är så pass bra att han kan vinna från de flesta positioner. 3 Tangen Bork vet jag att norrmännen matchat mot detta och de är enormt segersugna. Han är oerhört kvick ut bakom startbilen och skulle kunna leda från start till mål. 5 Stjärnblomster är ett järnsto med enorm fart. Blev påkörd ifjol i det här loppet och Mats E Djuse är ute efter revansch. Med rätt smyglopp kan det gå. 1 B.W.Rune gick väldigt bra efter galopp senast men blir över från spår ett denna gång. Stämmer det maximalt gör han inte bort sig för formen är helt på topp.
Ranking: A: 10 B: 2,3,5,1
V75-2 • Elitloppet, Försök 1 1609 meter, autostart
Första försöket till Elitloppet och jag tror 1 Don Fanucci Zet har bra chans att leda från start till mål. Han var spelad till megafavorit i finalen ifjol men galopperade då från start. Då gick han, precis som nu i försöket, barfota bak och det är klart att det är galopprisk denna gång också men jag tror Örjan Kihlström löser den uppgiften och tar ledningen. Visst, det finns startkanoner utvändigt men det är inte lätt att ta en längd på Don Fanucci Zet och vinner han spetsstriden vinner han nog loppet. 5 Vernissage Grif är ett yrväder som var fantastiskt bra i Lotterian senast och vann finalen efter en väldigt stark prestation som imponerade stort på mig. Alessandro Gocciadoro är mycket nöjd med hästen för dagen och med intrycket senast på näthinnan hissas han upp i rankingen. 2 Önas Prince vinner nog loppet om han vinner spetskampen. Han har blivit mer smidig och fin i steget under det här året och Per Nordström är lyrisk kring hästen. Han ska attackera för fullt från start och det finns i boken att han tar en längd på min tipsetta och gör han det är mycket vunnet. 6 Go On Boy är en bra spurtare som skulle gynnas om tempot blir väldigt högt första 500 metrarna. 8 Brother Bill har lopp i kroppen och flög då lågt över upploppet. Hade varit given här från ett annat startspår – nu blir det tuffare att vinna men en finalplats ligger ändå inom räckhåll. 3 Stoletheshow vann Finlandia Ajo senast och kommer med toppform. Når troligen inte ledningen nu och då blir det svårt att vinna försöket. 4 Etonnant vann finalen ifjol och det kan tyckas konstigt att ranka ner honom så kraftigt som jag gör. Han gick med nöd och näppe till finalen förra året då han gick med skor i försöket och det gör han även i år. Sedan ryckte man skorna till finalen och då vann han med galopp. Jag tror att han får stora problem med att vinna försöket, precis som ifjol, och han får inte plats på min kupong. Kommer bli överspelad på V75. 7 Just Believe är en rolig attraktion, men av det jag sett kommer han agera statist i det här loppet. Dock väldigt exotiskt inslag och helt rätt att han får en plats i årets Elitlopp.
Ranking: A: 1,5 B: 2,6 C: 8,3,4,7
V75-3 • Elitloppet, Försök 2 1609 meter, autostart
6 San Moteur är förhandsfavorit till segern i Elitloppet och det med all rätt. Han har tjusat och har det mesta, framförallt en enorm speed och senast vann han Paralympiatravet efter 1.08,3 de sista 600 metrarna. Det finns två frågor för mig. Det ena är hur han klarar två heat rent kroppsligt och det andra är hur han tacklar den stora publiken, kan han bli för taggad och uppspelt? Håller han sig i skinnet så blir han svårslagen. Jag tror Björn Goop nöjer sig med ett rygglopp i försöket och det är inte livsviktigt för honom att vinna försöket då han ändå inte vill ha spår ett eller två i finalen. Det är värt att tänka på när du spelar V75. Med en vass avslutning i försöket kanske han vinner finalen sen men försöket är inte huvudmålet för Goop. 4 Hall Mary såg ut som vinnaren av Elitloppets final in på upploppet förra året men fick ge sig sista biten. Ser finare ut i år än ifjol och får Åke Svanstedt till styrningen så är han tung i spurten. 1 Best Ofdream Trio vann ett enklare lopp i Biri senast och intrycket var verkligen förtjusande. Normalt sett har man svårt se honom räcka här, men han är visslande snabb ut och jag tror att Kim Eriksson testar honom i ledningen. Jag blir inte chockad om han leder sitt försök från start till mål för det var lite wow över hästens utstrålning senast även om motståndet är nu är flera nivåer tuffare. 5 Hohneck är rätt så startsnabb och en spännande fransk häst. Kommer tävla i en amerikansk sulky och kusken känner Sveriges körsätt väl. Han tas med största respekt. 7 Vivid Vise As hängde i tredjespår hela finalen av Lotterian och det kan vi glömma. Rutinerad häst som var fyra ifjol och han kan mycket väl gå till final igen men spåret är tufft. 3 Mister Hercules gjorde ett smått osannolikt lopp senast då han hängde i tredjespår under det första varvet och ändå vann. Täta starter kan vara ett litet frågetecken, men gör han om insatsen senast så går ingen säker. 2 Ultion Face var tapper senast från ledningen och är en krydda i Elitloppet. Dock svårt ta sig till ledningen och då minskar chanserna. 8 Usain Töll hoppade nog bort segern senast in på upploppet när kusken ryckte det norska huvudlaget. Från det här iskalla utgångsläget får han i första hand jaga en finalplats.
Ranking: A: 6,4 B: 5,1,7 C: 3,2,8
V75-4 • Treåringseliten 2140 meter, autostart
En miljon kronor till vinnaren av det här treåringsloppet och 1 Epsom As har tjusat mig. Han är framförallt väldigt imponerande mentalt och senast kunde Ulf Ohlsson ladda tufft från start för att sedan köra väldigt lugnt en bit och sedan stack hästen ifrån till en enkel seger med krafter kvar. Ett rätt och slätt klassigt intryck. Spår ett med en orutinerad häst är inte enkelt, men han verkar väldigt förnuftig och jag tror att hästen tar hand om ledningen. Jag gillar honom så pass mycket så trots stentufft motstånd så väljer jag att singelstrecka. Han ska tävla med rycktussar för första gången. 3 Novato radar upp sina segrar och har blivit en stor snackhäst. Hästen har varit väldigt rejäl, verkar både snabb och stark och har en härlig uppsyn. Han är matchad mot det här loppet och kan visa sig vara bäst, men jag tror på Sverige och Reijo Liljendahls häst. 9 Eros Jet mötte mitt singelstreck senast och hade då ingen chans att utmana vilket var lite förvånande. Nu ska hästen vara betydligt bättre enligt tränaren då hästen acklimatiserat sig bra i Sverige och man rycker skorna runt om och det är spännande. Tas med vid gardering.
Ranking: A: 1 B: 3,9
V75-5 • Fyraåringseliten Ston 1640 meter, autostart
9 Joviality är en fixstjärna som vann Drottning Silvias Pokal senast och lekte med sina konkurrenter. Hästen har på sina 30 starter tjänat 18,5 miljoner kronor – det säger det mesta…
Bakspår är nog det enda som talar emot henne, för hon är troligen bättre än de hon möter men inte helt enkelt att runda hela fältet över kort distans. Framförallt inte då 6 Jazzy Perrine är en häst som tävlat oerhört framgångsrikt i Frankrike. Hon har ingen bra rad just nu, men ska tas med största respekt. Hon har mött de tuffaste hingstarna och stona i sitt hemland och kommer älska Solvallas bana och publiken. Dessutom går man i tankarna om amerikansk vagn och hon känns superspännande. Ett drag att ta med! 4 Don’t Say Gar galopperade förmodligen bort segern i Danmark senast. Kusken är sugen på revansch och tror på hästen. 1 Jewilla är normalt lite för kort i rocken mot de bästa konkurrenterna men spetsläge (⅖ därifrån) och eventuellt ett stängt huvudlag denna gång gör att hon skulle kunna leda hela vägen. 2 Decision Maker gillar jag skarpt och även här talar man om ändringar på utrustningen då hon gör första starten över kort distans. En skräll i loppet.
Ranking: A: 9,6 B: 4,1,2
V75-6 | DD-1 • Fyraåringseliten 1640 meter, autostart
8 Double Deceiver köptes för stora pengar till Daniel Redéns stall och det man ska tänka på att han är valack, vilket innebär att det enda han kommer ha som förtjänstmöjligheter är tävlingen – ej aveln. Därför måste Redén sett något extra i hästen när han kostade ett par miljoner och snacket kring hästen är väldigt bra. Han gav tränaren rysningar i debuten för honom i Örebro och han ska enligt uppgift se ännu bättre ut i träningen i sanden nu och ska dessutom tävla utan skor bak. Troligen åker Örjan Kihlström upp utvändigt ledaren och vinner, det är det troliga, och han skulle kunna bjuda på stor show den här hästen trots tuffa förutsättningar. Jag gillar dock 1 Gio Cash som vi sett segra i Sverige förut. I comebacken senast var han lite tung i kroppen men han ska ha gått framåt rejält menar tränaren som har en startsnabb häst. Från ledningen skulle han kunna bjuda på kamp, men det är inget snack om vem tipsettan är. 2 Thereisnolimit gillar Ulf Ohlsson och spännande att se den hästen över kort distans, faktiskt första gången på svensk mark. Han skulle kunna överraska. 5 B.A.Superhero besegrade en blivande stjärna senast och imponerade. Även han ska med vid ytterligare gardering och där snackar vi stall i form.
Ranking: A: 8,1 B: 2,5,9,10
V75-7 | DD-2 • Lärlingseliten 1640 meter, autostart
Öppnaste loppet avslutar med segersugna lärlingar. 9 Without a Doubt har en erkänt duktig kusk som dessutom känner hästen väl. Avslutade med enkelhet 1.10,8 det sista varvet senast och såg jättefin ut. Då var det ledningen, nu ska han attackera bakifrån, men med högt inledningstempo fäller han många till slut och hästen har en bra rygg i starten. 1 Graces Candy går man all in med utrustningsmässigt och man siktar på ledningen. Hon har gått i ledningen tolv gånger med sex segrar som resultat och är hon i toppslag kan de andra få svårt att besegra henne tillsammans med William Ekberg som aldrig vunnit med hästen men nu kan det vara dags. 6 Fade To Black Ås var inblandad i en vansinneskörning senast och höll tappert som fyra. Han är väldigt snabb i benen och trillar man ner i ett bra slagläge kan han spurta väldigt fort – vilket han visade näst senast. 4 Kash Keeper avslutade 1.09,5 det sista halvvarvet senast och är på gång. Det låter som att man är inne på ett offensivt upplägg och han tål säkert att springa rätt så fort hela vägen i ett lopp som detta. 5 Invidia trivs riktigt bra med kusken och avslutade återigen duktigt senast. Ej borta. 12 Atomic Face är en storskräll. Jag vet att det är långsökt från det här utgångsläget, men jag varnade för hästen så sent som i lördags och då satt han fast och såg fin ut. Kör de som tokar framme i täten kan det gå till väldigt låg spelprocent.
Öppet lopp – slösa inte med strecken, det är min rekommendation.
Ranking: A: 9,1,6 B: 4,5,2,8,12